Културно-религијско залеђе Дап 14, 8–17

Данило Г. Михајловић
Универзитет у Београду
Православни богословски факултет
Београд
dmihajlovic@bfspc.bg.ac.rs

УДК: 271.2-248.2-277

46-58 стр.

Цео текст (.PDF)


Циљ рада је стицање увида у свет о коме говори текст Дап 14, 8–17. Опис доласка апостола Павла и Варнаве у град Листру и њихово проглашење за Хермеса и Зевса од стране тамошњих становника сагледава се у светлу тадашњих културно-религијских околности. Приказ јелинског култа приношења жртава Хермесу и Зевсу као заштитницима странаца и путеводитељима омогућава стицање јаснијих увида у разлоге деификације хришћанских мисионара. Имајући у античкој литератури већ познате примере доласка богова међу људе, о чему сведоче Овидијеве Метаморфозе, становници Листре проглашавају апостоле за богове. Функција Дап 14, 8–17 јесте уклањање таквог неспоразума који се током раног ширења хришћанства готово неизоставно морао догодити кроз додир са јелинским политеизмом. Аутор Дап 14, 8–17 у ствари у хришћанском кључу интерпретира јелински култ Зевсу и Хермесу: за разлику од јелинских богова, који се по потреби приказују као људи, хришћански мисионари Павле и Варнава су тек посредници силе јединог Бога.

апостол, Павле, Варнава, Листра, Ликаонија, мисија, Мала Азија, Дела апостолска, Зевс, Хермес.


Cultural and religious background of Acts 14, 8–17

Danilo Mihajlović
Faculty of Orthodox Theology
University of Belgrade
dmihajlovic@bfspc.bg.ac.rs

An act of worshiping apostles Paul and Barnabas by citizens of Lystra, which was described in Acts of the Apostles, could not be understood properly without introducing the cultural background as well as religious. Lystra was a province, mostly habited by barbarians, in contrast to its surrounding, where Romans and Hellenes were the dominant populations. For people from that area, worshiping gods in human bodies was custom. We can find justification for that statement in well-known creation of Publius Ovidius Naso known as Metamorphoses, in which he describes appearance of Zeus and Hermes in human bodies. Author of Acts describes one specific situation of misunderstanding (deification of Paul and Barnabas) which was expected to happen during early period of spreading of Christianity and its contact with hellenistic polytheism. He interprets the cult of Zeus and Hermes in christian code: Contrary to hellenistic gods who can show themselves as humans, christian missioners Paul and Barnabas are just mediators of only-existing God. Implication is following: People of Lystra should recognize that God “in times past suffered all nations to walk in their own ways”, but now they “should turn from these vanities unto the living God”.

Paul, Barnabas, Lystra, Lycaonia, mission, Asia Minor, The Acts of the Apostles, Zeus, Hermes.