Канон 14. Сабора у Арлу из 314. године у контексту савременог црквеносудског поступка

Зоран Деврња
Универзитет у Београду
Православни богословски факултет
zdevrnja@bfspc.bg.ac.rs

DOI: https://doi.org/10.18485/bogoslovlje.2024.83.1.2
УДК: 27-732.4-675
348(091)

стр. 23.–37.

Цео текст (.PDF)


Сабор у Арлу 314. године био је покушај да се Црква суочи са по
следицама прогона хришћана у западној Европи и Проконзуларној Африци
почетком IV века. Сабор је донео двадесет два канона, од којих 14. побуђује
највећу позорност. Овај канон легитимизује службене записнике вођене то
ком процеса ислеђивања хришћана које су водили прогонитељи као крите
ријум који Црква користи приликом одлучивања о црквеном статусу оних
који су преживели прогон сходно њиховом држању приликом мучења. Канон
приступа документима римске администрације са осећајем потпуног повере
ња не проблематизујући њихово службено порекло. Само је ауторитет цара
Константина, као сазивача и покровитеља овог сабора, могао бити гарант
веродостојности ових службених записника. У овом раду тематизујемо леги
тимност и употребу пресуда, решења, процесних одлука, форензичких истра
живања и вештачења државних судских институција у савременом црквено
судском поступку.

Сабор у Арлу 314. године, цар Константин, Донатисти, црквени раскол, иследнички записници.


The Canon 14th of the Council of Arles 314th in the Context of Contemporary Ecclesiastical Judicial Procedure

Zoran Devrnja
University of Belgrade
Faculty of Orthodox Theology
zdevrnja@bfspc.bg.ac.rs

The ecclesiastical Council of Arles 314th was an attempt to face the conse
quences of the persecution of Christians in Western Europe and Proconsular Africa
at the beginning of the 4th century. The Council passed twenty-two canons, the
fourteenth of which attracts the most attention. This canon legitimizes the official
records kept during the process of investigating Christians, led by the persecutors,
as a criterion used by the Church when deciding on the ecclesiastical status of those
who survived the persecution, according to their behaviour during the torture.
Canon approaches the documents of the Roman administration with a sense of
complete trust without problematizing their official origin. Only the authority of
Emperor Constantine, as convener and patron of this Council, could guarantee the
authenticity of these official minutes. In this paper, we analyze the legitimacy of
using judgments, solutions, procedural decisions, forensic research, and the exper
tise of state judicial institutions in modern ecclesial court proceedings.

The Council of Arles 314th, Emperor Constantine, Donatists, ecclesiastical schism,
investigative records