Правни режим верских прелаза у југословенским пројектима закона о верама и међуверским односима 1919–1941

ДАЛИБОР ЂУКИЋ
УНИВЕРЗИТЕТ У БЕОГРАДУ
ПРАВНИ ФАКУЛТЕТ
БЕОГРАД
dalibor.djukic@ius.bg.ac.rs

УДК: 348(497.1)“1919/1941″
2-74-67(497.1)“1919/1941″
342.731(497.1)“1919/1941″

89–103

Цео текст (.PDF)


Током трајања заједничке државе Срба, Хрвата и Словенаца израђено је неколико пројеката закона о верама и међуверским односима. Једно од контроверзних питања које је требало решити било је и регулисање верских прелаза, тј. процедуре коју је требало да припадници једне признате вероисповести поштују приликом преласка у другу признату вероисповест. У раду су анализирани сви сачувани пројекти закона о верама и међуверским односима са посебним фокусом на одредбама којима је уређен прелазак са једне вере на другу. Основна хипотеза која се заступа у раду јесте да међуратни пројекти закона о међуверским односима дозвољавају промену верске припадности, али истовремено постављају низ административних препрека које треба да превазиђе лице које жели да промени верску организацију којој припада, или у којој се по рођењу затекло. Друга хипотеза је да су те административне препреке последица специфичног режима односа државе и верских организација, у којем верска припадност није само приватна ствар појединца, већ производи и одређене јавноправне и приватноправне последице у виду специфичних обавеза које припадници одређене вероисповести имају према својим верским организацијама.

Верски прелази, Краљевина СХС, међуверски односи, пројекти међуверског закона.


Legal Regime of Religious Conversions in Yugoslav Draft Laws on Religions and Interfaith Relations 1919–1941

DALIBOR ĐUKIĆ
University of Belgrade
Faculty of Law
dalibor.djukic@ius.bg.ac.rs

During the period of the common state of Serbs, Croats and Slovenes, several draft laws on religions and interreligious relations were drafted. One of the controversial issues that needed to be resolved was the regulation of religious conversions, i.e. procedures that members of one recognized religion had to follow when switching to another recognized religion. The paper analyzes all draft laws on interreligious relations with a special focus on the provisions governing the official conversion from one religion to another. The main hypothesis presented in the paper is that the interwar projects of the law on interreligious relations allow changing religious affiliation, but at the same time set a series of administrative obstacles that must be overcome by a person who wants to change the religious organization to which he belongs. Another hypothesis is that these administrative obstacles are a consequence of the specific regime of relations between the state and religious organizations, in which religious affiliation is not only a private matter for the individual, but also produces certain legal consequences in the form of specific obligations that members of a certain religion have towards their religious organizations.

Religious conversions, Kingdom of SCS, interreligious relations, draft laws on interreligious relations.